
Gamma laat zien in haar nieuwe commercial ‘klus bewust’ zien dat zij een bijdrage levert aan een betere wereld. We zien een bewuste Gamma-klant die o.a. lege batterijen inlevert en verf op waterbasis kiest.
De boodschap van Gamma is duidelijk en de afzender wordt onthouden. De commercial trekt de aandacht en versterkt de binding tussen consument en Gamma. Een prima score, aldus SAMR dat de campagne testte via Add+Impact en in Tijdschrift voor Marketing concludeerde dat het een top is.
Met de Quickscan Betere Reclame, een speciale module van Add+Impact, hebben we getest hoe geloofwaardig de duurzaamheidsclaim van Gamma is. Dat Gamma een bijdrage levert aan het milieu, daar kan men zich in vinden. Sterker nog, dat is te prijzen en het versterkt de merkbinding. Toch is het wat ongeloofwaardig. In de ogen van de consument is de boodschap niet oprecht en laat de commercial niet zien dat Gamma een groene voorloper is. Het past niet dat zij de consument oproept om milieubewust te klussen. Ruim 40% (en zelfs 50% van de mannen) vindt zelfs dat Gamma zich in de commercial beter voordoet dan het in werkelijkheid is.
De afstand ten opzichte van het huidige imago vindt men blijkbaar te groot. Het komt uit de lucht vallen. Een oplossing kan zijn beter te communiceren wat de relatie met de identiteit van Gamma is en de context of de achterliggende motivatie (het waarom) te beschrijven. Of om eerst een voedingbodem te creëren waarmee Gamma laat zien welke duurzame activiteiten Gamma zelf verricht of welke producten het aanbiedt en daarna ook de consument actief oproept om milieubewust te klussen.
Hier kun je de commercial zelf ook beoordelen en zien wat bezoekers van Betere Reclame ervan vinden.
Bart Brüggenwirth (b-open)
De boodschap van Gamma is duidelijk en de afzender wordt onthouden. De commercial trekt de aandacht en versterkt de binding tussen consument en Gamma. Een prima score, aldus SAMR dat de campagne testte via Add+Impact en in Tijdschrift voor Marketing concludeerde dat het een top is.
Met de Quickscan Betere Reclame, een speciale module van Add+Impact, hebben we getest hoe geloofwaardig de duurzaamheidsclaim van Gamma is. Dat Gamma een bijdrage levert aan het milieu, daar kan men zich in vinden. Sterker nog, dat is te prijzen en het versterkt de merkbinding. Toch is het wat ongeloofwaardig. In de ogen van de consument is de boodschap niet oprecht en laat de commercial niet zien dat Gamma een groene voorloper is. Het past niet dat zij de consument oproept om milieubewust te klussen. Ruim 40% (en zelfs 50% van de mannen) vindt zelfs dat Gamma zich in de commercial beter voordoet dan het in werkelijkheid is.
De afstand ten opzichte van het huidige imago vindt men blijkbaar te groot. Het komt uit de lucht vallen. Een oplossing kan zijn beter te communiceren wat de relatie met de identiteit van Gamma is en de context of de achterliggende motivatie (het waarom) te beschrijven. Of om eerst een voedingbodem te creëren waarmee Gamma laat zien welke duurzame activiteiten Gamma zelf verricht of welke producten het aanbiedt en daarna ook de consument actief oproept om milieubewust te klussen.
Hier kun je de commercial zelf ook beoordelen en zien wat bezoekers van Betere Reclame ervan vinden.
Bart Brüggenwirth (b-open)