We weten de cijfers niet zeker maar er gaat zo’n verhaal rond dat een individu in een land in het Westen nu net zoveel media-boodschappen op een uur binnenkrijgt als een boer 50 jaar geleden in zijn hele leven.
De kansen van toenemende media-consumptie
Veel van deze communicatie is reclame. Dat reclame een impact heeft, al is het dus in kwantiteit, is duidelijk. Daarnaast hebben technologische ontwikkelingen ook nog mogelijk gemaakt dat de boodschappen qua effect groter zijn. In 2007 meldde NRC dat Nederland meer mobieltjes telt dan Nederlanders.
En in 2013 had 6 op de 10 Nederlanders een smartphone. Naast de commercials die daarop (vaak zonder toestemming vooraf) verschijnen, wordt het surfgedrag op internet en apps weer aan bedrijven doorverkocht om hun reclames nog meer effect laten sorteren.
En ten derde is de boodschap steeds indringender geworden.
Aan media-inkoop wordt jaarlijks 500 miljard dollar gespendeerd. Waarom? Omdat het effect heeft. Daarom is het van belang dat organisaties hun verantwoordelijkheid nemen, en ook de kansen benutten om met hun reclames oplossingen te bieden voor grote en kleine maatschappelijke vraagstukken.
Transparantie nodig voor mindful marketing
Een aantal weken geleden sprak ik Vincent Stanley, de man achter de filosofie van het outdoor-merk Patagonia en bekend van het boek “The responsible company”. Ook hij ziet grote kansen voor bedrijven. ”Ze hebben een grote impact op de samenleving en kunnen deze gezonder maken.” De vraag of er ook verantwoordelijke marketing bestaat beantwoordde hij positief. “Wanneer we spreken over mindful marketing, denk ik dat een niveau van transparantie belangrijk is. Mensen kopen je product op basis van een gepercipieerde merkbeleving, waarvan het product de back-up geeft. Dus de branding met voldoende differentiatie moet eigenlijk wie je bent als een bedrijf weerspiegelen.”
Coalitie Betere Reclame
Met de Coalitie Betere Reclame wil ik met een aantal collega’s organisaties bewust maken van hun kansen om met reclame een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. We bieden hiervoor een aantal praktische tools en ook strategische advies. En we bieden individuen, de gewone mens, de kans zich uit te spreken over welke reclame wel en welke geen bijdrage levert. Dus doe nu de poll of lees meer over dit initiatief.
Aafke van Sprundel
Awareness Initiatives
De kansen van toenemende media-consumptie
Veel van deze communicatie is reclame. Dat reclame een impact heeft, al is het dus in kwantiteit, is duidelijk. Daarnaast hebben technologische ontwikkelingen ook nog mogelijk gemaakt dat de boodschappen qua effect groter zijn. In 2007 meldde NRC dat Nederland meer mobieltjes telt dan Nederlanders.
En in 2013 had 6 op de 10 Nederlanders een smartphone. Naast de commercials die daarop (vaak zonder toestemming vooraf) verschijnen, wordt het surfgedrag op internet en apps weer aan bedrijven doorverkocht om hun reclames nog meer effect laten sorteren.
En ten derde is de boodschap steeds indringender geworden.
Aan media-inkoop wordt jaarlijks 500 miljard dollar gespendeerd. Waarom? Omdat het effect heeft. Daarom is het van belang dat organisaties hun verantwoordelijkheid nemen, en ook de kansen benutten om met hun reclames oplossingen te bieden voor grote en kleine maatschappelijke vraagstukken.
Transparantie nodig voor mindful marketing
Een aantal weken geleden sprak ik Vincent Stanley, de man achter de filosofie van het outdoor-merk Patagonia en bekend van het boek “The responsible company”. Ook hij ziet grote kansen voor bedrijven. ”Ze hebben een grote impact op de samenleving en kunnen deze gezonder maken.” De vraag of er ook verantwoordelijke marketing bestaat beantwoordde hij positief. “Wanneer we spreken over mindful marketing, denk ik dat een niveau van transparantie belangrijk is. Mensen kopen je product op basis van een gepercipieerde merkbeleving, waarvan het product de back-up geeft. Dus de branding met voldoende differentiatie moet eigenlijk wie je bent als een bedrijf weerspiegelen.”
Coalitie Betere Reclame
Met de Coalitie Betere Reclame wil ik met een aantal collega’s organisaties bewust maken van hun kansen om met reclame een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. We bieden hiervoor een aantal praktische tools en ook strategische advies. En we bieden individuen, de gewone mens, de kans zich uit te spreken over welke reclame wel en welke geen bijdrage levert. Dus doe nu de poll of lees meer over dit initiatief.
Aafke van Sprundel
Awareness Initiatives