Coalitie Betere Reclame
  • Home
  • Event 2 Juni 2016
  • Oude polls
    • December 2015
    • Oktober 2015
    • Juli 2015
    • Juni 2015
    • Mei 2015
  • Ter inspiratie
  • Wat is Betere Reclame?
  • Over de coalitie
  • Workshops
    • Selfassesment test
    • 360 Audit
  • Blog
  • Contact
Coalitie Betere Reclame

Wat is Betere Reclame?

Kan reclame maatschappelijke vooruitgang voeden? Kan reclame bijdragen aan een betere wereld? En voel je je daardoor geïnspireerd of aangesproken? Reclame die dat doet noemen wij Betere Reclame.

In een wereld van turbulente veranderingen, van opeenvolgende crises, van vervagende grenzen, liggen nog altijd prachtige mogelijkheden verscholen. Steeds meer bedrijven en instellingen spelen daar op in en bieden oplossingen voor grote en kleine maatschappelijke vraagstukken. En steeds vaker laten ze in hun reclame zien hoe ze dat doen of roepen ze mensen op bewuster of duurzamer te leven.

Maar organisaties willen met reclame natuurlijk ook meer verkopen of een beter imago creëren. Dat gaat soms prima samen, als het met de juiste nuance en bescheidenheid wordt gebracht. Maar het kan ook heel erg fout gaan. Bijvoorbeeld wanneer het er te dik bovenop ligt. Of wanneer het niet klopt met het beeld dat je van een bedrijf hebt. De grens tussen 'precies goed' en 'net fout' is vaak flinterdun. Mensen voelen feilloos aan of iets klopt, of de intentie juist is, of het authentiek is.

Wat goed of fout is, kan iedereen voor zichzelf bepalen. Wat beter is dus ook. Daarom zijn wij op zoek naar jouw mening. We zijn benieuwd naar wat mensen betekenisvolle reclame vinden, waartoe ze zich aangetrokken voelen.

Foto
Foto
Dat meten we op een  simpele manier. We stellen je twee vragen:

1. Welke impact heeft deze reclame op de samenleving?
2. Hoe aantrekkelijk of afstotend vind je deze reclame?

De scores van alle stemmen plotten we later in bijgaande figuur. Zo zie je welke merken echt Betere Reclame maken en welke niet.

'Betekenisvol'  zijn commercials met een dubbele betekenis. Het zijn wereldverbeteraars met impact. Ze dragen bij aan een betere wereld en trekken mensen aan. Van  'eenzijdige betekenis' zijn commercials die inspelen op een individuele behoefte van consumenten en daardoor mensen aanspreken, maar die een negatieve impact op de samenleving hebben. Van een 'naïeve betekenis' is sprake bij idealisten, die de bijdrage aan de wereld centraal stellen, maar er niet in slagen om door hun boodschap of manier van communiceren de consument te raken.
Helemaal 'betekenisloos' zijn die commercials die op beide assen slecht scoren. Grote kans dat ze ook commercieel niet succesvol zijn.
Foto